Parodontologie

Een gezond gebit heeft alles te maken met gezond tandvlees. Is uw tandvlees ongezond, dan kan dat ertoe leiden dat uw tanden los gaan staan. Uiteindelijk kunt u hierdoor zelfs uw tanden en kiezen verliezen. Reden genoeg dus om ervoor te zorgen dat uw tandvlees gezond blijft.

Ontstoken tandvlees heeft een naam: gingivitis. Bij gingivitis is de rand van het tandvlees ontstoken. Deze ontsteking kan zich verder uitbreiden in de richting van het kaakbot. Dan spreken we over parodontitis. Ongeveer één op de drie mensen die de leeftijd van dertig zijn gepasseerd hebben een vorm van parodontitis, maar velen komen hier pas in een (te) laat stadium achter. Een pijnlijke zaak. Temeer omdat een gezond gebit een gezonde fundering behoeft.

Gingivitis is een tandvleesontsteking ter hoogte van de tandvleesrand die vaak gekenmerkt wordt door roodheid en zwelling en meestal niet pijnlijk is. Bij poetsen of eten kan het tandvlees bloeden. Gingivitis kan mits een grondige reiniging en poetsinstructies verholpen worden.Parodontitis is een ontsteking waarbij tandvlees, tandvezels en kaakbot afgebroken worden. Ook dit is meestal pijnloos met enkel bloeding en zwelling van het tandvlees als kenmerk. In vergevorderde gevallen komen de tanden los te staan.

Behandeling van parodontitis kan de botafbraak stoppen maar het bot dat verloren is gegaan keert niet meer terug.De behandeling bestaat meetstal uit dieptereiniging onder lokale verdoving.

Roken is een factor die een negatieve invloed heeft op beiden.

Gezond tandvlees

Het tandvlees bloedt niet. Het is roze van kleur en niet pijnlijk of gezwollen. De tand zit stevig in het kaakbeen en ook het tandvlees sluit stevig aan om de tand.

Gingivitis

De hoofdoorzaak van beide ontstekingen is plak, maar de ontsteking kan versterkt worden door medicatie, hormonen, algemene aandoeningen zoals bv. Diabetes… Roken is een factor die een negatieve invloed heeft op beiden.

De initiële behandelingen van deze ontstekingen bestaat uit grondige reiniging van het gebit al dan niet onder lokale verdoving. Na 3 maanden volgt dan een herevaluatie en kunnen bijkomende noodzakelijke ingrepen besproken worden.

Parodontitis

Wanneer gingivitis niet behandeld wordt, kan zich parodontitis ontwikkelen. Dit komt doordat er te veel schadelijke bacteriën aanwezig zijn en de afweer hiertegen faalt. Er ontstaat een heftige ontstekingsreactie waardoor kaakbeen wordt afgebroken. Hierdoor kan het tandvlees terug trekken en de tanden komen los te staan. In een vergevorderd stadium zorgt de aandoening zelfs voor verlies van tanden. Behandeling en een goede mondhygiëne kunnen de progressie van de aandoening.

De Behandelingen

Vraag

Heeft u een vraag over deze behandeling? Neem dan gerust met ons contact op.

Contacteer ons!